Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Odrzucona płatność kartą płatniczą? Wcale nie musi oznaczać braku środków na koncie! Sprawdź najpopularniejsze powody niezaakceptowania transakcji!

Odrzucona płatność kartą płatniczą? Wcale nie musi oznaczać braku środków na koncie! Sprawdź najpopularniejsze powody niezaakceptowania transakcji!

Chwila, kiedy przy kasie na wyświetlaczu terminala pojawia się wiadomość "transakcja odrzucona", bardzo często przeszywa nas dreszcz i nerwowo zaczynamy zastanawiać się, czy nasze konto nie zostało okradzione (rachunek), płacąc gotówką. W rzeczywistości kradzież konta przez złodziei i brak gotówki jest jedną z najrzadszych przyczyn odrzucenia płatności kartami, a przeważnie odpowiedzialne są za nie inne problemy. W tym tekście opisujemy najczęstsze powody odrzucenia transakcji kartą płatniczą oraz podpowiadamy, jak zachować się w takiej sytuacji.

author box img

Damian Czerski

Zaktualizowano: 18 lutego 2020 18.02.2020 Czas lektury: 5min

Z poradnika dowiesz się

Ponad 71836 Specjalistów od Finansów blisko Ciebie

Brak Internetu w sklepie lub bankomacie

Pierwszym powodem, przez który możemy nie wykonać naszej transakcji, jest brak Internetu. System płatności opiera się na nim, więc jakiekolwiek przerwy, chwilowe zaniki czy braki Internetu skutecznie pokrzyżują nam plany zapłacenia kartą za zakupy. Bankomaty oraz terminale są połączone poprzez Internet z centralnym systemem rozliczeń. Informacje trafiają z tych urządzeń do niego, a następnie do banku. Jeśli na naszym koncie znajdują się środki, informacja taka wraca do systemu oraz do terminala lub bankomatu, a transakcja jest realizowana. Jeśli Internetu nie ma od dłuższego czasu w bankomacie lub terminalu, pojawi się komunikat, że nie można rozpocząć transakcji. Często jednak Internet zanika w trakcie jej wykonywania, np. gdy wprowadzimy PIN lub wybierzemy daną sumę do wypłaty. Jeśli w tym momencie Internet zaniknie, nie dokończymy jej, a na terminalu lub w bankomacie pojawi się komunikat, iż transakcja została odrzucona lub niewykonana.

Podpowiedź: W takim przypadku, jeśli środki zostały już zablokowane, a transakcja nie doszła do skutku, mogą one "zniknąć" z naszego konta. Po sprawdzeniu stanu konta transakcja może istnieć jako pobrana, choć w rzeczywistości nie wypłaciliśmy pieniędzy. Najczęściej w ciągu 24 h środki zostaną zwrócone na nasze konto, a jeśli się tak nie stanie, warto udać się do banku wyjaśnić całą sytuację.

Uszkodzona karta płatnicza

Bardzo częstym powodem odrzucenia płatności, który nie przychodzi nam na myśl, jest uszkodzenie samej karty płatniczej. Choć są one solidnie wykonane i uważamy je za niezniszczalne, w rzeczywistości karty płatnicze również mogą odmówić posłuszeństwa. Karta posiada pasek magnetyczny, chip lub moduł bezprzewodowy do płatności zbliżeniowych. Pasek magnetyczny może zostać rozmagnesowany, a chip uszkodzony fizycznie, np. przetarty lub przerwany. Antena do płatności zbliżeniowych ma postać kilkucentymetrowej nitki zatopionej w plastiku i również może zostać przerwana. W takiej sytuacji szwankować będzie jeden ze sposobów płatności, np. zbliżeniowy lub magnetyczny. Tą samą kartą będziemy mogli jednak zapłacić w inny sposób, np. na chip. Jeśli karta jest dużo i intensywnie używana, warto pomyśleć o tej opcji i wziąć ją pod uwagę. Wymiana karty w banku nie powinna być problematyczna, a zaoszczędzi nam wielu stresowych sytuacji.

Limit na koncie karty płatniczej

Kolejnym powodem odrzucenia płatności kartą może być ustawiony limit płatności na naszym koncie. Przeważnie, jeśli rozpoczynamy korzystanie z karty, jest ustawiony na niej domyślny limit, np. 2000 zł miesięcznie, lub ustawiamy go samodzielnie przy wyrabianiu karty. Po kilku miesiącach płatności możemy zapomnieć o takich limitach, w efekcie czego przy pewnej płatności możemy otrzymać komunikat o odrzuceniu transakcji. Po przekroczeniu np. miesięcznego limitu transakcji, płatność kartą jest niemożliwa — nawet jeśli na koncie faktycznie znajdują się odpowiednie środki. Limit karty można zwiększyć w banku, bankowości internetowej czy w aplikacji mobilnej banku. Limity służyć mają rozsądnemu zarządzaniu gotówką oraz zapobiec całkowitemu wyczyszczeniu konta przez przestępców w razie kradzieży karty. Limity mogą występować w różnych opcjach, np. dziennych lub miesięcznych, a ich forma zależy od danego banku.

Nieobsługiwany typ karty — karty wirtualne, prepaid

Powodem, dla którego płatność naszą kartą może nie zostać zaakceptowana, jest fakt, że w pewnych sytuacjach pewne rodzaje kart nie są obsługiwane. Obecnie na rynku możemy znaleźć różne typy kart, np.: kredytowe, debetowe, prepaid czy karty wirtualne. Czasami niektóre terminale lub instytucje nie honorują pewnych typów kart. Dobrym przykładem może być np. płatność w hotelu lub wypożyczalni samochodów przedpłaconą prepaid lub kartą debetową. W takich sytuacjach przeważnie wymagane jest zablokowanie sumy na karcie - dokonanie płatności kartą wypukłą. Problem nieobsługiwanych kart dotyczy również kart wirtualnych, które tworzymy w elektronicznych portfelach czy zagranicznych bankach. Kartami takimi płacimy poprzez telefon, przykładając go do terminala. Niektóre terminale mogą nie obsługiwać danego typu karty wirtualnej, a transakcja nie zostanie zaakceptowana. Przypadki odrzucenia palności z powodu nieobsługiwania typu kart są jednak rzadkością. Jeśli jednak dokonujemy płatności w takich okolicznościach (nie najpopularniejszymi sposobami), warto sprawdzić, czy to typ karty nie jest przeszkodą.

Co robić, jeśli transakcja zostanie odrzucona?

Odrzucenie transakcji nie jest miłym uczuciem, lecz nie powinniśmy tracić głowy przy takim zdarzeniu. Jeśli transakcja nie przebiegnie pomyślnie, warto spróbować wykonać ją jeszcze raz inną metodą, np. na PIN lub paskiem magnetycznym. Gdy druga płatność również zostanie odrzucona, warto wypłacić pieniądze z bankomatu, gdyż wina może leżeć po stronie terminala. W przypadku gdy problem z płatnością występują w dalszym ciągu, należy zalogować się do bankowości elektronicznej lub udać się do banku - sprawdzić stan konta, limity oraz poprosić o wyjaśnienie sytuacji. Zawsze należy przy nieudanej transakcji zabrać ze sobą wydruk o odrzuceniu. Jest to dowód, na którym znajduje się numer transakcji oraz data i miejsce jej wykonania.

Porada: Płatności kartami płatniczymi są niezwykle wygodne, ale czasami mogą zawodzić. Warto dlatego nosić ze sobą równowartość sumy, jaką zamierzamy wydać w gotówce. Jeśli płatność kartą zostanie przeprowadzona, gotówka pozostanie jako zabezpieczenie przy kolejnej transakcji, a jeśli transakcja zostanie odrzucona, może posłużyć do uregulowania płatności.

Opracował:

Sławomir Habza

Habza Finanse - Kredyt Konsolidacyjny, Konsolidacja chwilówek, Kredyt bez zdolności

Kredyt hipoteczny - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 9 174 Specjalistów od Kredytów Hipotecznych najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych:

Wszystkie miasta i firmy
Dodano: 19 lutego 2020 Zaktualizowano: 18 lutego 2020

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco